ТЕМА : Роль музики у відображенні емоційного та духовного світу людини.
МЕТА: Вчити дітей сольфеджувати з тактуванням вправи у чотиридольному розмірі; розуміти твори, у яких закладені кращі ідеали, що визначають життя народу , на прикладі творчості Г. Сковороди, підкреслити важливу позитивну роль літературиі музики у розвитку особистості та народу, дати визначення поняття «кант»; формувати вміння виявляти найголовніше в мистецькому творі; розвивати інтерес до творчості Г. Сковороди; виховувати переконання у великих можливостях мистецтва та кращі моральні якості особистості.
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ : Г.Сковорода «Всякому городу – нрав і права» із циклу «Сад божественних пісень» ; муз. Г. Труха, сл.. С.Чарнецького «Ой у лузу червона калина»
ОБЛАДНАННЯ: магнітофон, портрет Г.Сковороди.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Музичне привітання .
2. Актуалізація опорних знань
1. Диференційовані завдання.
2. Гра «Рухома нотка»
3. Пояснення нового матеріалу
1. Чотиридольний розмір (с. 23)
2. Запис на дошці:
Українська народна пісня
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Соловейку малесенький,
В тебе голос гарнесенький, заспівай, же мені, бо я люблю пісні.
3. Гра «Знайди помилку»
4. Сольфеджування з тактуванням
5. Виконання пісні з тактуванням
6. Повторення вивченого : народна пісня ( фольклор ), форма пісні (куплетна), які бувають пісні (авторські, народні), музика вокальна, інструментальна, вокально – інструментальна. Жанри вокальної музики . які види мистецтва поєднуються в пісні ?
4. Виклад нового матеріалу
1. Знайомство з життєвим шляхом Г.Сковороди
Григорій Сковорода – видатний український просвітитель, поет, педагог, музикант XVIII століття, поборник правди, чия творчість пройнята любов’ю
до людей. Його творча спадщина довгий час мала вплив на розвиток освіти, культури. Він є національною гордістю українського народу. Багатогранна творчість Сковорода й досі ретельно вивчається вченими, літературознавцями, мистецтвознавцями.
Народився Г.Сковорода у селі Чорнухи, що на Полтавщині в сім’ї бідного козака у 1722 році. Виняткові здібності малого Гриця до навчання спонукали батьків віддати сина в науку до дяка, а від дяка до Чорнуської церковнопарафіяльної школи. Пізніше Сковорода писав : «Я ще хлоп’ям вивчив баєчку» . А слухати і запам’ятовувати було що. Тоді ще носили по Україні невмирущу народну думу, натхненну козацьку пісню сліпі лірники й кобзарі. Формуючи художні смаки і уподобання своїх співвітчизників на високих народнопоетичних зразках. Того впливу зазнав і Сковорода. Григорій мав від природи чудовий голос і неабиякий слух.
В 1734 році 12-літній Сковорода вступає до підготовчого класу Київської академії, де навчався багато років із великими перервами. Завдяки чудовому голосу Сковороду запросили до Придворної співацької капели в Петербурзі. Г.Сковорода працював перекладачем у складі дипломатичної місії в Угорщині.
Цікаво, що Г.Сковорода займався педагогічною діяльністю. Він викладав поетику та інші дисципліни спочатку в Переяславській семінарії, потім у Харківському колегіумі. Довелося йому попрацювати і домашнім вчителем. Сковорода навчав свого вихованця думати, а не повторювати з чужих вуст або книжок нісенітниці. І сам Сковорода не став пасивним споживачем чужих ідей, наслідувачем існуючих теорій. Проте через ідеї та висловлювання, що йшли в розріз із загальноприйнятими (дозволеними), його звільняли з посад , і поет почав мандрувати.
Останні 25 років свого життя Г.Сковорода був мандрівним вчителем, заживши слави справжнього народного любомудра. Весь вільний час любив він проводити в полях і гаях. На сон залишав не більше чотирьох годин, а з першими променями сонця був на ногах, надівав свій простий одяг, брав сопілку, торбу з книгами, до рук ціпок і йшов, куди хотів.
Помер Г.Сковорода у 1794 році у селі Іванівка (нині Сковородинівка), в маєтку свого друга М. І. Ковалинського. Там і нині зберігається його могила з написом на камені «Світ ловив мене, та не спіймав».
Отже, погляди Г.Сковороди на світ були сміливими. Новими і водночас близькими народу, тому філософа, який мандрував пішки Україною, зацікавлено слухали у містах, і селах. Твори Сковороди – роздуми про сенс життя, вірші, байки у прозі – поширювалися в народі в рукописах. Найбільшу популярність здобули пісні на тексти віршів з рукописної поетичної збірки «Сад божественних пісень». В цій збірці збереглися основні тексти пісень та кантів.
2. Знайомство з музичною спадщиною Г.Сковороди.
Серед творів поета було чимало пісень, слова і музика яких належала йому ж. Пісні Сковороди, особливо сатиричні, швидко розповсюджувалися по Україні, виконувалися кобзарями й лірниками, переспівувалися по містах і селах як народні. Найвідоміші з них є цикл «Сад божественних пісень» і особливо - кант «Всякому городу - нрав і права». Кант ( лат. – пісня) – старовинна 3-голосна куплетна пісня для виконання ансамблем або хором без
супроводу. У ній автор викриває потворність прислужництва, висміюється жадібність, пристрасть до наживи та інші вади людини і суспільства. Мелодія пісні наспівна, з розмовними інтонаціями і чіткими ритмічними фразами:
Всякому городу – нрав і права!
Всяка іміє свій ум голова !
Всякого прихоті водять за ніс,
Всякого к наживі манить свій біс!
( Звучить пісня Г.Сковороди «Всякому городу – нрав і права»)
- Про співається в пісні Г.Сковороди?
- Що є головною думкою?
- Чи близька та зрозуміла вам ця пісня, створена майже два століття тому ?
Ця пісня була співзвучна з думками і настроєм народу. Вона так полюбилася у різних куточках України, що стала справді народною. Недаремно цей твір увійшов до репертуару українських кобзарів і лірників XVIII – XIX століття.
Пісня «Всякому городу нрав і права – нрав і права» має досить цікаву історію життя. Її текст був використаний українським письменником Іваном Котляревським у п’єсі «Наталка Полтавка».
5. Вокально - хорова робота .
1. Виконання по співок на різні види вокальної техніки (робота над штрихами , дикцією, артикуляцією, плавним звуковеденням) ;
2. Бесіда (с.21)
3. Слухання пісні «Ой у лузі червона калина» у вок.-інструм. виконанні та інструментальному.
4. Розучування пісні по фразах з акцентуванням уваги учнів на осмислення та виразне виконання, надавши учням можливість визначити динаміку кожного куплету, відповідно до змісту пісні.
5. Виконанні пісні.
6. Гра «Світлофор»
Запитання до учнів:
- Який характер має пісня ?
- Які почуття у вас викликає?
6. Підсумок уроку .
Тестові завдання
1. Зміст пісні «Всякому городу – нрав і права»
а) переможний;
б) сатиричний;
в) музичний;
2. Кант – це …
а) невелика п’єса імпровізаційного характеру;
б) вид старовинної триголосної куплетної пісні без інструментального супроводу;
в) тип музики, де верхній голос є головним, а інші супроводжують його, виконуючи роль акомпанемента.
7. Музичне прощання .
Немає коментарів:
Дописати коментар