четвер, 22 жовтня 2015 р.

Роль музики у відображенні емоційного та духовного світу людини.(конспект уроку)

ТЕМА : Роль музики у відображенні емоційного та духовного світу людини.
МЕТА: Вчити дітей сольфеджувати з тактуванням вправи у чотиридольному розмірі; розуміти твори, у яких закладені кращі ідеали, що визначають життя народу , на прикладі творчості Г. Сковороди, підкреслити важливу позитивну роль літературиі музики у розвитку особистості та народу, дати визначення поняття «кант»; формувати вміння виявляти найголовніше в мистецькому творі; розвивати інтерес до творчості  Г. Сковороди; виховувати переконання у великих можливостях мистецтва та кращі моральні якості особистості.
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ : Г.Сковорода «Всякому городу – нрав і права» із циклу «Сад божественних пісень» ; муз. Г. Труха, сл.. С.Чарнецького «Ой у лузу червона калина»
ОБЛАДНАННЯ: магнітофон, портрет Г.Сковороди.
Хід уроку
1.     Організаційний момент
Музичне привітання .
2.     Актуалізація опорних знань
1.     Диференційовані завдання.
2.     Гра «Рухома нотка»
3.     Пояснення нового матеріалу
1.     Чотиридольний розмір (с. 23)
2.     Запис на дошці:
                                                           Українська народна пісня
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
     Соловейку         малесенький,
     В  тебе  голос    гарнесенький,    заспівай,  же  мені,  бо  я  люблю  пісні.

3.     Гра «Знайди помилку»
4.     Сольфеджування з тактуванням
5.     Виконання пісні з тактуванням
6.     Повторення вивченого : народна пісня ( фольклор ), форма пісні (куплетна), які бувають пісні (авторські, народні), музика вокальна, інструментальна, вокально – інструментальна. Жанри вокальної музики . які види мистецтва поєднуються в пісні ?


4.     Виклад нового матеріалу

1.     Знайомство з життєвим шляхом Г.Сковороди

      Григорій Сковорода – видатний український просвітитель, поет, педагог, музикант XVIII століття, поборник правди, чия творчість пройнята любовю
до людей. Його творча спадщина довгий час мала вплив на розвиток освіти, культури. Він є національною гордістю українського народу. Багатогранна творчість Сковорода й досі ретельно вивчається вченими, літературознавцями, мистецтвознавцями.


      Народився Г.Сковорода у селі Чорнухи, що на Полтавщині в сімї бідного козака у 1722 році. Виняткові здібності малого Гриця до навчання спонукали батьків віддати сина в науку до дяка, а від дяка до Чорнуської церковнопарафіяльної школи. Пізніше Сковорода писав : «Я ще хлопям вивчив баєчку» . А слухати і запам’ятовувати було що. Тоді ще носили по Україні невмирущу народну думу, натхненну козацьку пісню сліпі лірники й кобзарі. Формуючи художні смаки і уподобання своїх співвітчизників на високих народнопоетичних зразках. Того впливу зазнав і Сковорода. Григорій мав від природи чудовий голос і неабиякий слух.
     В 1734 році 12-літній Сковорода вступає до підготовчого класу Київської академії, де навчався багато років із великими перервами. Завдяки чудовому голосу Сковороду запросили до Придворної співацької капели в Петербурзі. Г.Сковорода працював перекладачем у складі дипломатичної місії в Угорщині.
        Цікаво, що Г.Сковорода займався педагогічною діяльністю. Він викладав поетику та інші дисципліни спочатку в Переяславській семінарії, потім у Харківському колегіумі. Довелося йому попрацювати і домашнім вчителем. Сковорода навчав свого вихованця думати, а не повторювати з чужих вуст або книжок нісенітниці. І сам  Сковорода не став пасивним споживачем чужих ідей, наслідувачем існуючих теорій. Проте через ідеї та висловлювання, що йшли в розріз із загальноприйнятими (дозволеними), його звільняли з посад , і поет почав мандрувати.
     Останні 25 років свого життя Г.Сковорода був мандрівним вчителем, заживши слави справжнього народного любомудра. Весь вільний час любив він проводити в полях і гаях. На сон залишав не більше чотирьох годин, а з першими променями сонця був на ногах, надівав свій простий одяг, брав сопілку, торбу з книгами, до рук ціпок і йшов, куди хотів.
     Помер Г.Сковорода у 1794 році у селі Іванівка (нині Сковородинівка), в маєтку свого друга М. І. Ковалинського. Там і нині зберігається його могила з написом на камені «Світ ловив мене, та не спіймав».

      Отже, погляди Г.Сковороди на світ були сміливими. Новими і водночас близькими народу, тому філософа, який мандрував пішки Україною, зацікавлено слухали у містах, і селах. Твори Сковороди – роздуми про сенс життя, вірші, байки у прозі – поширювалися в народі в рукописах. Найбільшу популярність здобули пісні на тексти віршів з рукописної поетичної збірки «Сад божественних пісень». В цій збірці збереглися основні тексти пісень та кантів.

2.     Знайомство з музичною спадщиною Г.Сковороди.

     Серед творів поета було чимало пісень, слова і музика яких належала йому ж. Пісні Сковороди, особливо сатиричні, швидко розповсюджувалися по Україні, виконувалися кобзарями й лірниками, переспівувалися по містах і селах як народні. Найвідоміші з них є цикл «Сад божественних пісень» і особливо - кант  «Всякому городу  - нрав і права». Кант ( лат. – пісня) – старовинна 3-голосна куплетна пісня для виконання ансамблем або хором без
супроводу. У ній автор викриває потворність прислужництва, висміюється жадібність, пристрасть до наживи та інші вади людини і суспільства. Мелодія пісні наспівна, з розмовними інтонаціями і чіткими ритмічними фразами:
                   Всякому городу – нрав і права!
                   Всяка іміє свій ум голова !
                   Всякого прихоті водять за ніс,
                   Всякого к наживі манить свій біс!
   ( Звучить пісня Г.Сковороди «Всякому городу – нрав і права»)
-         Про співається в пісні Г.Сковороди?
-         Що є головною думкою?
-         Чи близька та зрозуміла вам ця пісня, створена майже два століття тому ?

     Ця пісня була співзвучна з думками і настроєм народу. Вона так полюбилася у різних куточках України, що стала справді народною. Недаремно цей твір увійшов до репертуару українських кобзарів і лірників XVIII XIX століття.
     Пісня «Всякому городу нрав і права – нрав і права» має досить цікаву історію життя. Її текст був використаний українським письменником Іваном Котляревським у пєсі «Наталка Полтавка».

5.     Вокально -  хорова робота .
1.     Виконання по співок на різні види вокальної техніки (робота над штрихами , дикцією, артикуляцією, плавним звуковеденням) ;
2.     Бесіда (с.21)
3.     Слухання пісні «Ой у лузі червона калина» у вок.-інструм.  виконанні та інструментальному.
4.     Розучування пісні по фразах з акцентуванням уваги учнів на осмислення та виразне виконання, надавши учням можливість визначити динаміку кожного куплету, відповідно до змісту пісні.
5.     Виконанні пісні.
6.     Гра «Світлофор»

  

              Запитання до учнів:
-         Який характер має пісня ?
-         Які почуття у вас викликає?

6.     Підсумок  уроку .

                          Тестові  завдання
1.     Зміст пісні «Всякому городу – нрав і права»
а) переможний;
б) сатиричний;
в) музичний;
                  
2.     Кант – це …
а) невелика пєса імпровізаційного характеру;
б) вид старовинної триголосної куплетної пісні без інструментального супроводу;
в) тип музики, де верхній голос є головним, а інші супроводжують його, виконуючи роль акомпанемента.

7.     Музичне прощання .

Немає коментарів:

Дописати коментар