понеділок, 25 січня 2016 р.

Найперша пісня. Колискова. 3 кл (конспект)

Тема. Найперша пісня.  

Мета. Актуалізувати і поглибити знання про жанр колискової пісні, визначити жанрові ознаки колискової у вокальній й інструментальній музиці. Продовжувати ознайомлювати учнів з вокальною музикою, розвивати уміння її визначати; дати поняття «колискова пісня», її значення для маленьких діточок; удосконалювати вокальні навички; розвивати ритмічний слух, увагу; виховувати любов до народних пісень, зокрема колискових.




Хід уроку
І. Організаційна частина.

ІІ. Музичне привітання.

IІI. Розспівування.

IV. Ритмічні вправи.

V. Повідомлення теми уроку.

         Колискові пісні - ліричні пісенні твори, які виконуються матір'ю (чи іншими членами родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати. Це один з найдавніших жанрів народної творчості. В минулому подібні пісні виконувались не тільки, щоб приспати дитину, а привернути до неї або відвернути від неї дію певних духовних сил, оберегти від зла. Згодом виникли твори, в центрі яких не стільки саме дитина, а скоріше світ, в якому дитина живе — її дім, родина. Вони сповнені мріями, думками матері про майбутню долю дитини.
         Оскільки єдиним слухачем є дитина, яка лише починає розуміти окремі слова, то у колискових нема складних поетичних прийомів. Основним виразником колискової пісні є мелодія, яка навіває дитині сон.
         Мати і дитя - це найпрекрасніший образ із загальнолюдської скарбниці духовності. Чуттєвий зв'язок, що з дня народження існує між матір'ю та дитям, дістає вірне відбиття у зворушливо щирих і безпосередніх колисанках. Всю любов, ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим, матір вкладає в невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски.
         Найстійкішим мотивом в українських колискових піснях є закликання чи запрошення сну до дитини. Сон уявляли наші предки як істоту, яка може увійти в людину і вийти з неї, може заспокоїти, приспати, ввести в стан абсолютного спокою... Такими є образи Сну та Дрімоти, до яких і звертається мати в колискових піснях. Сон та Дрімота уподібнюються до людей, вони ходять, співають, ділять обов'язки («ти будеш колихати, а я буду присипляти»).
         У багатьох колискових мотив присипляння пов'язаний з ще однією істотою - котом.  Кіт у слов'янських культах посідає вагоме місце, він символ оберегу дому (спить на печі; стереже спокій; не відходить далеко від дому, завжди повертається). У народі ще й зараз вживають форм: співати при колисці або співати кота. Вислів «співати кота» виник із звичаю, коли у нову колиску клали кота, гойдали його і наспівували при цьому колискової пісні. А після цього ритуалу клали до колиски дитину і співали їй, доки вона не засинала.
         Монотонний тихесенький наспів і пестливі слова мають заспокоїти, приспати дитя, тому м'якесенькими лапками підступає до мальованої колисочки пухнастий, волохатий, муркотливий котик, голуби приносять на крилечках сон-дрімоту, і фантастичні Сонко і Дрімота в колискових піснях діють як люди, що цілком відповідають дитячому світосприйняттю.
         Повторюваність поспівок та коливально-спадковий рух сприяють виконанню колисковими піснями їх головного призначення — заколисувати і заспокоювати немовля.
          Колискові пісні споріднені із замовляннями. Як колискові пісні, так і замовляння виголошуються речитативом, напівпошепки. Це інтимна розмова, яка мусить іти тихо, плавно, не порушуючи гармонії, тихої музики сфер, це діалог зі Всесвітом, душі і серця.

VІ. Слухання музики. Українська народна пісня «Ой ходить сон»
Послухайте пісню. Поміркуйте, чи можна назвати її колисковою?

Колискова — пісня для заколисування дитини, один із найдавніших видів народної творчості.
Музика колискової має спокійну та лагідну мелодію, заколисуючий ритм, уповільнений темп.

Ознаки колискової пісні можна почути не лише у вокальній, а й в інструментальній музиці.

Слухання музики. Віктор Косенко «Колискова» .
v Чому ця музика  має «пісенну» назву?
v Розкажіть, що виражає та зображає музика.
v Визначте, скільки частин у творі: одна, дві чи три?

Віктор Косенко (1896-1938) - український композитор, піаніст і педагог. Але його доля пов'язана з різними країнами. Майбутній композитор народився у російському місті Петербурзі, в сім'ї генерал-майора. Він мав унікальні музичні здібності: наприклад, у шість років, не знаючи нот, грав на слух Патетичну сонату Л. Бетховена.
         Дитинство та юнацькі роки Віктора пройшли у Варшаві, де він навчався музики у професорів Варшавської консерваторії. Під враженням музики Ф. Шопена юний піаніст написав перші твори: кілька прелюдій та марш.
         Перша світова війна змушує родину повернутися до Санкт-Петербурга,
де Віктор продовжив музичну освіту одразу на двох факультетах Петербурзької консерваторії: фортепіанному та композиторському. Оцінивши старанність і обдарованість Косенка, директор консерваторії, російський композитор Олександр Глазунов звільнив його від платні за навчання.
         Після закінчення консерваторії 22-річний В. Косенко переїжджає до рідних у Житомир, де пройшла більша частина його життя. Тут музикант виступає як соліст і акомпаніатор, а на життя заробляє, ілюструючи музикою німі фільми. За спогадами сучасників, гра Віктора Степановича вражала внутрішньою силою і блискучою технікою. Коли піаніст репетирував вдома, під вікнами його квартири збирався величезний натовп слухачів, а глядачі бігали за ним із кінотеатру в кінотеатр, щоб послухати дивовижну гру музиканта.
         У Житомирі В. Косенко розгортає плідну композиторську діяльність. «Манера писати у нього була дещо своєрідна, - згадувала названа дочка композитора. - Він або ходив, або лежав на канапі - думав. Потім брав нотний папір і записував. Вже після цього підходив до рояля і програвав».
         Поступово творчість В. Косенка набула широкого визнання. Він дає авторські концерти у Житомирі, Москві, Харкові, здійснює гастрольну подорож по Донбасу... Згодом переїжджає до Києва, де займається виконавською та композиторською діяльністю і викладає у консерваторії.

 VI. Фізкультхвилинка.

VII. Вивчення пісні.
Слова та музика О. Лобової «Колискова школі» — розучування.
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.

IX. Підсумок уроку. Релаксація.
v Пригадайте, що таке колискова?
v Чому її називають найпершою піснею?



Немає коментарів:

Дописати коментар